התוכנית לטיפול במשחק - עבודה טיפולית עם הילד וסביבתו

מרכזת התוכנית: ד"ר שירן רוזנבלט שטיין

מועד פתיחה: אוקטובר-נובמבר 2025

**חלק מהלימודים בשנה הראשונה - בזום**


ההרשמה לשנה"ל תשפ"ו (2026-2025) תפתח בימים הקרובים. המעוניינים להשאיר פרטים ולקבל עדכון על פתיחת ההרשמה מוזמנים לשלוח דוא"ל ליחידה ללימודי המשך: cont.education@biu.ac.il


לקבלת ייעוץ ומידע נוסף אודות התוכנית ללימודי טיפול במשחק - עבודה טיפולית עם הילד וסביבתו לחץ/י כאן 

מידע כללי על לימודי טיפול במשחק לילדים

תוכנית לימודי טיפול במשחק מיועדת למטפלים בעלי תואר טיפולי המעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע התיאורטי והמעשי בתחום הטיפול במשחק לילדים.

הסטודנטים בתוכנית ילמדו גישות ושיטות מגוונות בטיפול במשחק המתבססות בעיקר על הגישות הדינמיות, הקוגניטיביות-התפתחותיות וההתנהגותיות, כמו גם כלים בעבודה עם הורים. באמצעות למידה של גישות ושיטות שונות בפסיכותרפיה של הילד ירכשו הסטודנטים חשיבה טיפולית רחבה ואינטגרטיבית, הנדרשת בעבודה הטיפולית עם ילדים.

אוכלוסיית היעד

  • עובדים סוציאליים
  • פסיכולוגים
  • פסיכותרפיסטים
  • מרפאים בעיסוק
  • קלינאי תקשורת
  • יועצים חינוכיים ומורים לחינוך מיוחד בעלי תואר שני
  • מטפלים באומנות וביצירה

כל המועמדים יהיו בעלי הכשרה וניסיון טיפולי
הקבלה לתוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים מותנית בריאיון אישי

מבנה התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים

בשנה הראשונה יילמד הרקע התאורטי על הגישות המגוונות והדגשים הייחודיים כולל חיבור לפרקטיקה בחדר הטיפולים במסגרת קורס פרקטיקום. בשנה השנייה תתמקד הלמידה בפרקטיקום והדרכה.

הלימודים יתקיימו במשך שנתיים, בימי חמישי בבוקר סה"כ 265 שעות.

שנה א - לימודים בזום בשעות 14:30-9:00 + 4 מפגשים פרונטליים בקמפוס.

הסטודנטים ילמדו גישות ושיטות קוגניטיביות, התפתחותיות והתנהגותיות בטיפול במשחק לצד גישות פסיכודינמיות; יעמיקו את הבנתם בפסיכופתולוגיה התפתחותית של הילד וילמדו גישות ושיטות בעבודה עם הורים (6 שעות אקדמאיות שנתיות).

המפגשים הפרונטליים יתקיימו בתחילת, אמצע וסוף השנה במועדים שיועברו מראש לסטודנטים.

שנה ב - לימודים פרונטליים בקמפוס בשעות 12:30-9:00

הלימודים בשנה זו נעשים בקבוצות הדרכה קטנות המאפשרות העמקה והתבוננות אישית.

הסטודנטים ישתתפו בקבוצת פרקטיקום ובקבוצת הדרכה (4 שעות אקדמאיות שנתיות ויביאו להדרכה טיפול ב-2 ילדים - ראו סעיף מטלות הלימודים).

*התוכנית נתונה לשינויים

סגל ההוראה של התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים

ד"ר יערה בלפר בן-אשר, פסיכולוגית קלינית מדריכה; מטפלת בילדים נוער ומבוגרים; מדריכה בפסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה 

סמדר וולפגור, פסיכולוגית קלינית מומחית; בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד; ראש תחום פסיכולוגיה במעונות עמ"י.

ד"ר אלון ליברמןפסיכולוג שיקומי; מדריך בפסיכולוגיה שיקומית; מנהל התוכנית לפסיכותרפיה קוגנטיבית התנהגותית בילדים ונוער ב'מרכז שניידר לרפואת ילדים'.

אנה פרלמןפסיכולוגית חינוכית ומדריכה; פסיכותרפיסטית.

מירב צדוק, פסיכולוגית קלינית ומדריכה; עוסקת גם בהוראה בחינוך מיוחד.

דיאנה קדוש, עובדת סוציאלית קלינית; מטפלת בהבעה ויצירה ובמשחק; מטפלת בילדים ומדריכת הורים ב'מרכז שניידר לרפואת ילדים'.

ד"ר שירן רוזנבלט-שטיין, פסיכולוגית קלינית מומחית; בעלת תואר שני ושלישי בפסיכולוגיה קלינית של הילד; מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן.

הדס רון גל, פסיכולוגית חינוכית מומחית; מייסדת ומנכ"לית משותפת 'אמפתיה' - הפורום הפסיכולוגי לייעוץ, הדרכה וטיפול הורים. 

רשימת המרצים מתעדכנת מעת לעת.

מטלות במהלך לימודי טיפול במשחק לילדים

  • התערבות טיפולית פרונטלית עם 2 ילדים בגילאי גן חובה עד סוף בי"ס יסודי. ההתערבות תהיה ארוכת טווח וסדירה (סטינג קבוע) ותכלול גם עבודה עם הורי הילד.
  • הצגת שני תהליכי טיפול בפרקטיקום ובקבוצת ההדרכה של שנה ב'.

שכר לימוד

מרכיבי שכר הלימוד: 17,200 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה

שנה א': 8,600 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה
שנה ב': 8,600 ₪

  • המתקבלים ישלמו מקדמה של 25% משכר הלימוד של השנה הראשונה.
  • שכר הלימוד יתחלק לארבעה תשלומים צמודים למדד יוקר המחייה, יולי מידי שנה.

ומה לבוגרים שלנו יש לומר על התוכנית ועל הסגל?

בוגרי השנה האחרונה מספרים:

אייקון צמיחההרגשתי מאוד מוחזקת, ההדרכה תרמה להתפתחות המקצועית שלי , הבנתה לי בסיס בטוח, ותחושה של ביטחון

אייקון צמיחההתוכן מעניין מאוד והמרצים מעולים!

אייקון צמיחהמעולה ועם כלים טיפוליים בשטח וגישות שונות ואינטרגרטיביות. המרצים בעלי אישיות מדהימה ומלאת מידע  

עוד על הטיפול במרחב המשחקי 

"הבאת ילדים לידי כך שיהיו מסוגלים לשחק היא הפסיכותרפיה של הילד. המשחק הוא לב המרחב הטיפולי ובתוכו מתרחשים תהליכי הטיפול בילד" (ד.ו. ויניקוט)

כבר בתקופת אפלטון נעשה שימוש במשחק, והיה זה הוא שאמר כי "אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה". דרך המשחק עולים תכנים פנימיים אישיים המאפשרים למטופל הצעיר להביע את עצמו באופן רגשי.

הטיפול במשחק תלוי לא מעט בקשר שנוצר בין המטופל למטפל, וככל שהמטופל ירגיש בתוך מרחב בטוח ומוגן יותר, כך יוכל לצמוח ולהתפתח מתוך הטיפול. המרחב הבטוח והיחסים הבינאישיים המתהווים במהלך התרפיה במשחק מייצרים יחסי אמון בין המטופל למטפל, דרכם ניתן לגעת בעולמו הפנימי של המטופל ולעזור לו לגדול ולרפא בין השאר התנסויות קשות וטראומות.  

תרפיה במשחק מתאימה מאוד לילדים, להם קל יותר להיפתח באמצעות משחק מאשר באופן מילולי. דרך המשחק הם מתקשרים מהר יותר, וחושפים באופן בלתי אמצעי חוויות ורגשות כך שהמטפל יכול לסייע ולעזור בהתאם לתכנים שנחשפו. דרך המשחק, יכול הילד להביע רגשות בצורה יצירתית, והמרחב הבטוח של הטיפול במשחק מאפשר לילד להשתחרר משיפוטיות עצמית וסביבתית

הטיפול במשחק מתבסס על ההבנה שהמשחק הוא חוויה נפשית יצירתית, המהווה תרפיה לנפשו המתפתחת של הילד.

המאפיין המרכזי הראשון של הטיפול במשחק בילדים נובע מאישיותו המתפתחת של הילד, הנמצאת בתוך גדילה וצמיחה מתמדת. מאפיין זה דורש מהמטפל הבנה טיפולית ייחודית, המגיעה מתוך מבט טיפולי אינטגרטיבי רחב.
המאפיין השני של תהליך הטיפול במשחק הוא תלותו של הילד במשפחתו וסביבתו הקרובה, כך שהטיפול במשחק בילדים יהיה תמיד בתוך מערך טיפולי מורכב.
מאפיינים אלו הופכים את הטיפול במשחק בילדים לייחודי ומאתגר, הדורש מהמטפל חשיבה קלינית, התפתחותית ומערכתית כאחד.

לקבלת ייעוץ ומידע נוסף אודות התוכנית ללימודי טיפול במשחק - עבודה טיפולית עם הילד וסביבתו לחץ/י כאן 

 gradhat

לעומדים בהצלחה בדרישות התוכנית תוענק תעודה המאשרת סיום לימודים בתוכנית לטיפול במשחק - עבודה טיפולית עם הילד וסביבתו מטעם היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד, אוניברסיטת בר-אילן (התוכנית אינה מהווה תוכנית בפסיכותרפיה).

hand-emoji

עובדים סוציאליים יכולים בסיום הלימודים להגיש לאיגוד העוסים לקבלת הכרה ליחידות ידע מקצועי (עובדי הוראה מחוייבים באישור המפקח האזורי לקבלת אישור לגמול השתלמות).

facebook