התוכנית לטיפול במשחק

מרכזת התוכנית: ד"ר שירן רוזנבלט שטיין

תאריך פתיחת שנה"ל תשפ"ה: אוקטובר-נובמבר 2024

**לימודים בזום בשנה הראשונה**


ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה (2024-2025) פתוחה


הרשמה לתוכנית

"אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה" (אפלטון)  

תוכנית לימודי טיפול במשחק

תוכנית לימודי טיפול במשחק מיועדת למטפלים בעלי תואר טיפולי שעברו הכשרה מוכרת בתחומי הטיפול השונים. מטפלים, המעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע התיאורטי והמעשי בתחום הטיפול במשחק לילדים.

מטרת התוכנית היא להקנות ידע והכשרה בטיפול במשחק.

הסטודנטים בתוכנית ילמדו גישות ושיטות מגוונות בטיפול במשחק. התוכנית תתמקד בהיבטים הפסיכודינמיים בטיפול במשחק לצד היבטים התפתחותיים, קוגניטיביים והתנהגותיים. באמצעות למידה של גישות ושיטות שונות בפסיכותרפיה של הילד ירכשו הסטודנטים חשיבה טיפולית רחבה ואינטגרטיבית, הנדרשת בעבודה הטיפולית עם ילדים.

רקע על תוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים

"הבאת ילדים לידי כך שיהיו מסוגלים לשחק היא הפסיכותרפיה של הילד. המשחק הוא לב המרחב הטיפולי ובתוכו מתרחשים תהליכי הטיפול בילד" (ד.ו. ויניקוט)

הטיפול במשחק מתבסס על ההבנה שהמשחק הוא חוויה נפשית יצירתית, המהווה תרפיה לנפשו המתפתחת של הילד.

תוכנית לימודי טיפול במשחק תתמקד בגישות, תהליכים ושיטות בטיפול במשחק בילדים.
המאפיין המרכזי הראשון של הטיפול במשחק בילדים נובע מאישיותו המתפתחת של הילד, הנמצאת בתוך גדילה וצמיחה מתמדת. מאפיין זה דורש מהמטפל הבנה טיפולית ייחודית, המגיעה מתוך מבט טיפולי אינטגרטיבי רחב.
המאפיין השני של תהליך הטיפול במשחק הוא תלותו של הילד במשפחתו וסביבתו הקרובה, כך שהטיפול במשחק בילדים יהיה תמיד בתוך מערך טיפולי מורכב.
מאפיינים אלו הופכים את הטיפול במשחק בילדים לייחודי ומאתגר, הדורש מהמטפל חשיבה קלינית, התפתחותית ומערכתית כאחד.

מה כוללים לימודי טיפול במשחק לילדים?

הסטודנטים בתוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים ילמדו גישות ושיטות קוגניטיביות, התפתחותיות והתנהגותיות בטיפול במשחק, לצד גישות פסיכודינמיות; יעמיקו את הבנתם בפסיכופתולוגיה התפתחותית של הילד וילמדו גישות ושיטות בהדרכות הורים. התוכנית כוללת עבודה מעשית משמעותית בקליניקה לטיפול במשחק של היחידה ללימודי המשך.

ההתנסות המעשית בקליניקה לטיפול במשחק מאפשרת לסטודנטים לחוות וליישם את החומר הנלמד הלכה למעשה לרשות הסטודנטים עומדים חדרי טיפול נעימים ומזמינים, מאובזרים היטב במשחקים וציוד מתכלה

להרשמה לתוכנית לטיפול במשחק הקלק/י כאן. לקבלת ייעוץ ומידע נוסף אודות התוכנית ללימודי טיפול במשחק לחץ/י כאן 

אוכלוסית היעד

  • עובדים סוציאליים
  • פסיכולוגים
  • פסיכותרפיסטים
  • מרפאים בעיסוק
  • קלינאי תקשורת
  • יועצים חינוכיים ומורים לחינוך מיוחד בעלי תואר שני

כל המועמדים יהיו בעלי הכשרה וניסיון טיפולי.
הקבלה לתוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים מותנית בריאיון אישי.

מבנה התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים

בשנה הראשונה יילמד הרקע התאורטי על הגישות המגוונות והדגשים הייחודיים ופרקטיקום, ובשנה השנייה תתמקד הלמידה בקליניקה של התוכנית תוך התנסות מעשית וליווי עוטף ומקצועי של מיטב אנשי המקצוע בתחום.

הלימודים יתקיימו במשך שנתיים, בימי חמישי, בשנה הראשונה בשעות 14:30-9:00; בשנה השנייה בשעות 12:30-9:00; סה"כ 265 שעות.

**חדש!** בשנה הראשונה הלימודים בזום.

בשנה השנייה הלימודים יתקיימו פרונטלית בקמפוס בר-אילן.

פירוט תוכנית הלימודים ללימודי טיפול במשחק לילדים*

שנה א - לימודים בזום 

הסטודנטים ילמדו גישות ושיטות קוגניטיביות, התפתחותיות והתנהגותיות בטיפול במשחק לצד גישות פסיכודינמיות; יעמיקו את הבנתם בפסיכופתולוגיה התפתחותית של הילד וילמדו גישות ושיטות בהדרכות הורים (4 שעות אקדמאיות שנתיות).

שנה ב - לימודים פרונטלים בקמפוס

עבודה מעשית בקליניקה לטיפול במשחק של היחידה ללימודי המשך. העבודה המעשית מלווה בפרקטיקום ובהדרכה קלינית ע"י מטפלים בכירים.

הלימודים בשנה זו נעשים בקבוצות הדרכה קטנות המאפשרות העמקה והתבוננות אישית.

הסטודנטים יטפלו בשני ילדים, הטיפולים יתקיימו בשעות אחה"צ. הטיפולים יתקיימו באחד מימי השבוע, בתיאום עם המטופלים. הסטודנטים ישתתפו בקבוצת פרקטיקום קליני ובקבוצת הדרכה (4 שעות אקדמאיות שנתיות).

במקביל ללימודים השוטפים יתקיימו סדנאות מרוכזות בנושאים מגוונים.

*התוכנית נתונה לשינויים

מטלות במהלך לימודי טיפול במשחק לילדים

  • חובת טיפול בשנה ב' במסגרת העבודה המעשית בעד שני ילדים לאורך שנת הלימודים בקליניקה לטיפול במשחק של היחידה ללימודי המשך באוניברסיטה
  • הצגת שני תהליכי טיפול בפרקטיקום ובקבוצת ההדרכה של שנה ב'
  • הגשת דיווח על טיפולים אלה

*הטיפולים יתקיימו לאורך ימות השבוע ראשון - שישי, בשעות הצהרים-ערב ועל פי סיכום עם המטופלים.

סגל ההוראה של התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים

ד"ר ציפי בן-עמי, פסיכולוגית חינוכית ופסיכותרפיסטית בגישה פסיכואנליטית; בוגרת פסיכותרפיה פסיכואנליטית למתקדמים; דוקטורנטית בתוכנית לפסיכואנליזה ופרשנות, אוניברסיטת בר-אילן; מרצה ומדריכה בתוכניות לפסיכותרפיה של אוניברסיטת בר-אילן ותל-אביב.

סמדר וולפגור, פסיכולוגית קלינית מומחית; בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד; ראש תחום פסיכולוגיה במעונות עמ"י.

ד"ר אלון ליברמןפסיכולוג שיקומי; מדריך בפסיכולוגיה שיקומית; מנהל התוכנית לפסיכותרפיה קוגנטיבית התנהגותית בילדים ונוער ב'מרכז שניידר לרפואת ילדים'.

אנה פרלמןפסיכולוגית חינוכית ומדריכה; פסיכותרפיסטית.

מירב צדוק, פסיכולוגית קלינית ומדריכה; עוסקת גם בהוראה בחינוך מיוחד.

דיאנה קדוש, עובדת סוציאלית קלינית; מטפלת בהבעה ויצירה ובמשחק; מטפלת בילדים ומדריכת הורים ב'מרכז שניידר לרפואת ילדים'.

ד"ר שירן רוזנבלט-שטיין, פסיכולוגית קלינית מומחית; בעלת תואר שני ושלישי בפסיכולוגיה קלינית של הילד; מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן.

רשימת המרצים מתעדכנת מעת לעת.

שכר לימוד

מרכיבי שכר הלימוד: 16,700 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה

שנה א': 8,400 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה
שנה ב': 8,295 ₪

המתקבלים ישלמו מקדמה של 25% משכר הלימוד של השנה הראשונה.

שכר הלימוד יתחלק לארבעה תשלומים צמודים למדד יוקר המחייה, יולי מידי שנה.


להרשמה לתוכנית לטיפול במשחק הקלק/י כאן. לקבלת ייעוץ ומידע נוסף אודות התוכנית ללימודי טיפול במשחק לחץ/י כאן

עוד על הטיפול במרחב המשחקי 

כבר בתקופת אפלטון נעשה שימוש במשחק, והיה זה הוא שאמר כי "אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה". דרך המשחק עולים תכנים פנימיים אישיים המאפשרים למטופל הצעיר להביע את עצמו באופן רגשי.

הטיפול במשחק תלוי לא מעט בקשר שנוצר בין המטופל למטפל, וככל שהמטופל ירגיש בתוך מרחב בטוח ומוגן יותר, כך יוכל לצמוח ולהתפתח מתוך הטיפול. המרחב הבטוח והיחסים הבינאישיים המתהווים במהלך התרפיה במשחק מייצרים יחסי אמון בין המטופל למטפל, דרכם ניתן לגעת בעולמו הפנימי של המטופל ולעזור לו לגדול ולרפא בין השאר התנסויות קשות וטראומות.  

תרפיה במשחק מתאימה מאוד לילדים, להם קל יותר להיפתח באמצעות משחק מאשר באופן מילולי. דרך המשחק הם מתקשרים מהר יותר, וחושפים באופן בלתי אמצעי חוויות ורגשות כך שהמטפל יכול לסייע ולעזור בהתאם לתכנים שנחשפו. דרך המשחק, יכול הילד להביע רגשות בצורה יצירתית, והמרחב הבטוח של הטיפול במשחק מאפשר לילד להשתחרר משיפוטיות עצמית וסביבתית


 gradhat

לעומדים בהצלחה בדרישות התכנית תוענק תעודה המאשרת סיום לימודים בתוכנית לטיפול במשחקמטעם היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד, אוניברסיטת בר-אילן (התוכנית אינה מהווה תוכנית בפסיכותרפיה).

hand-emoji

התוכנית מוכרת לגמול לעובדים סוציאליים, עובדי הוראה יבקשו את אישור המפקח האזורי לפני ההרשמה לקורס במסגרת גמול במסלול האישי, בעלי מקצועות אחרים הזקוקים לגמול מוזמנים לפנות אלינו לבחינת האפשרות.

facebook