טיפול במשחק בגישה פסיכודינמית-התפתחותית
מרכזת התוכנית: ד"ר שירן רוזנבלט שטיין
תאריך פתיחת שנה"ל תשפ"ד: אוקטובר-נובמבר 2023
ההרשמה לתוכנית לשנה"ל תשפ"ד פתוחה
הרשמה לתוכנית
תוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים בגישה פסיכודינמית-התפתחותית
תוכנית לימודי טיפול במשחק מיועדת למטפלים בעלי תואר טיפולי שעברו הכשרה מוכרת בתחומי הטיפול השונים. מטפלים, המעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע התיאורטי והמעשי בתחום הטיפול במשחק לילדים.
התרפיה במשחק מתבססת על ההבנה שהמשחק הוא חוויה נפשית יצירתית המהווה תרפיה לנפשו המתפתחת של הילד.
לפי ד.ו. ויניקוט, הבאת ילדים לידי כך שיהיו מסוגלים לשחק היא הפסיכותרפיה של הילד.
המשחק הוא לב המרחב הטיפולי ובתוכו מתרחשים תהליכי הטיפול בילד.
תוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים במסגרת בית הספר לעבודה סוציאלית בבר-אילן תתמקד בהיבטים הפסיכודינמיים בטיפול במשחק לצד היבטים התפתחותיים, קוגניטיביים והתנהגותיים ותנסה לעודד חשיבה טיפולית רחבה ואינטגרטיבית, הנדרשת בעבודה הטיפולית עם ילדים.
רקע על תוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים
תוכנית לימודי טיפול במשחק תתמקד בגישות, תהליכים ושיטות בטיפול במשחק בילדים.
המאפיין המרכזי הראשון של הטיפול במשחק בילדים נובע מאישיותו המתפתחת של הילד, הנמצאת בתוך גדילה וצמיחה מתמדת. מאפיין זה דורש מהמטפל הבנה טיפולית ייחודית, המגיעה מתוך מבט פסיכודינמי-התפתחותי אינטגרטיבי רחב.
המאפיין השני של תהליך הטיפול במשחק הוא תלותו של הילד במשפחתו וסביבתו הקרובה, כך שהטיפול במשחק בילדים יהיה תמיד בתוך מערך טיפולי מורכב.
מאפיינים אלו הופכים את הטיפול במשחק בילדים לייחודי ומאתגר, הדורש מהמטפל חשיבה קלינית, התפתחותית ומערכתית כאחד.
מה כוללים לימודי טיפול במשחק לילדים?
הסטודנטים בותכנית לימודי טיפול במשחק לילדים ילמדו גישות קוגניטיביות, התפתחותיות והתנהגותיות בטיפול במשחק לצד גישות פסיכודינמיות; יעמיקו את הבנתם בפסיכופתולוגיה התפתחותית של הילד וילמדו גישות ושיטות בהדרכות הורים. התוכנית כוללת עבודה מעשית בקליניקה לטיפול במשחק של היחידה ללימודי המשך. ההתנסות המעשית בקלניקה לטיפול במשחק מאפשרת לסטודנטים ליישם את החומר הנלמד הלכה למעשה.
להרשמה לתוכנית לטיפול במשחק בגישה פסיכודינמית-התפתחותית הקלק/י כאן. לקבלת ייעוץ ומידע נוסף אודות התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים לחץ/י כאן
אוכלוסית היעד
למי מיועדת תוכנית לימודי טיפול במשחק לילדים?
עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, יועצים חינוכיים ומורים לחינוך מיוחד בעלי תואר שני. כל המועמדים יהיו בעלי הכשרה וניסיון טיפולי.
הקבלה לתכנית לימודי טיפול במשחק לילדים מותנית בריאיון אישי.
מבנה התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים
הלימודים יתקיימו במשך שנתיים, בימי חמישי, בשעות 9:00-12:30. סה"כ 225 שעות לימוד.
פירוט תוכנית הלימודים ללימודי טיפול במשחק לילדים*
שנה א
הסטודנטים ילמדו גישות ושיטות קוגניטיביות, התפתחותיות והתנהגותיות בטיפול במשחק לצד גישות פסיכודינמיות; יעמיקו את הבנתם בפסיכופתולוגיה התפתחותית של הילד וילמדו גישות ושיטות בהדרכות הורים (4 שעות אקדמאיות שנתיות).
שנה ב
עבודה מעשית בקליניקה לטיפול במשחק של היחידה ללימודי המשך. הסטודנט יטפל בעד שני ילדים, הטיפולים יתקיימו בשעות אחה"צ במשך כל ימות השבוע; הסטודנטים ישתתפו בקבוצת פרקטיקום קליני ובקבוצת הדרכה (4 שעות אקדמאיות שנתיות).
בשנה ב', הכיתה תתחלק לקבוצות קבועות בשיעור ההדרכה.
*התכנית נתונה לשינויים
מטלות במהלך לימודי טיפול במשחק לילדים
- חובת טיפול בשנה ב' במסגרת העבודה המעשית בעד שני ילדים לאורך שנת הלימודים בקליניקה לטיפול במשחק של היחידה ללימודי המשך באוניברסיטה *
- הצגת שני תהליכי טיפול בפרקטיקום ובקבוצת ההדרכה של שה ב'
- הגשת דיווח על הטיפולים שהתקיימו בקליניקה בבר אילן
*הטיפולים יתקיימו לאורך ימות השבוע ראשון – שישי, בשעות הצהרים-ערב ועל פי סיכום עם המטופלים.
סגל ההוראה של התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים
ד"ר ציפי בן-עמי, פסיכולוגית חינוכית ופסיכותרפיסטית בגישה פסיכואנליטית. בוגרת פסיכותרפיה פסיכואנליטית למתקדמים, דוקטורנטית בתכנית לפסיכואנליזה ופרשנות, אוניברסיטת בר אילן. מרצה ומדריכה בתוכניות לפסיכותרפיה של אוניברסיטת בר אילן ותל אביב.
סמדר וולפגור, פסיכולוגית קלינית מומחית; בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הילד, ראש תחום פסיכולוגיה במעונות עמ"י.
ד"ר אלון ליברמן, פסיכולוג שיקומי, מדריך בפסיכולוגיה שיקומית, מנהל התוכנית לפסיכותרפיה קוגנטיבית התנהגותית בילדים ונוער ב'מרכז שניידר לרפואת ילדים'.
אנה פרלמן, פסיכולוגית חינוכית ומדריכה, פסיכותרפיסטית.
מירב צדוק, פסיכולוגית קלינית ומדריכה, עוסקת גם בהוראה בחינוך מיוחד.
דיאנה קדוש, עובדת סוציאלית קלינית; מטפלת בהבעה ויצירה ובמשחק; מטפלת בילדים ומדריכת הורים בבית החולים שניידר.
ד"ר שירן רוזנבלט-שטיין, פסיכולוגית קלינית מומחית; בעלת תואר שני ושלישי בפסיכולוגיה קלינית של הילד. מרצה בביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן.
רשימת המרצים מתעדכנת מעת לעת.
שכר לימוד
מרכיבי שכר הלימוד: 16,200 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה
שנה א': 9,720 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה
שנה ב': 6,480 ₪
המתקבלים ישלמו מקדמה של 25% משכר הלימוד של השנה הראשונה.
שכר הלימוד יתחלק לשישה תשלומים צמודים למדד יוקר המחייה, יולי מידי שנה.
להרשמה לתוכנית לטיפול במשחק בגישה פסיכודינמית-התפתחותית הקלק/י כאן. לקבלת ייעוץ ומידע נוסף אודות התוכנית ללימודי טיפול במשחק לילדים לחץ/י כאן
עוד על הטיפול במרחב המשחקי
כבר בתקופת אפלטון נעשה שימוש במשחק, והיה זה הוא שאמר כי "אתה יכול לגלות טוב יותר את אופיו של אדם במשך שעה אחת של משחק, מאשר במשך שנה שלמה של שיחה". דרך המשחק עולים תכנים פנימיים אישיים המאפשרים למטופל הצעיר להביע את עצמו באופן רגשי.
הטיפול במשחק תלוי לא מעט בקשר שנוצר בין המטופל למטפל, וככל שהמטופל ירגיש בתוך מרחב בטוח ומוגן יותר, כך יוכל לצמוח ולהתפתח מתוך הטיפול. המרחב הבטוח והיחסים הבינאישיים המתהווים במהלך התרפיה במשחק מייצרים קשרי אמון בין המטופל למטפל, דרכם ניתן לגעת בעולמו הפנימי של המטופל ולעזור לו לגדול ולרפא בין השאר התנסויות קשות וטראומות.
תרפיה במשחק מתאימה מאוד לילדים, להם קל יותר להיפתח באמצעות משחק מאשר באופן מילולי. דרך המשחק הם מתקשרים מהר יותר, וחושפים באופן בלתי אמצעי חוויות ורגשות כך שהמטפל יכול לסייע ולעזור בהתאם לתכנים שנחשפו. דרך המשחק, יכול הילד להביע רגשות בצורה יצירתית, והמרחב הבטוח של הטיפול במשחק מאפשר לילד להשתחרר משיפוטיות עצמית וסביבתית.
המרצים של התוכנית הם מטפלים שהוכשרו בפסיכותרפיה של הילד ובעלי ניסיון טיפולי קודם בתחומי הפסיכולוגיה הקלינית, החינוכית והעבודה סוציאלית.
לעומדים בהצלחה בדרישות התכנית תוענק תעודה המאשרת סיום לימודים בתוכנית לטיפול במשחק בגישה פסיכודינמית-התפתחותית מטעם היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד, אוניברסיטת בר-אילן.
התוכנית נמצאת בתהליכים לקבלת גמול השתלמות (עובדי הוראה מחוייבים באישור המפקח האזורי לקבלת אישור לגמול השתלמות).
התוכנית אינה מהווה תוכנית הכשרה בפסיכותרפיה.