מסלולי הלימוד ומגמות ההתמחות בתוכנית לתואר שני

מסלולי הלימוד (עם תזה / בלי תזה)

מסלול עם תזה (מסלול א')

מטרת מסלול זה, נוסף על הקניית ידע תיאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות וייחודיות, היא לקדם את המחקר, ליצור ידע חדש ולפתח את יכולת ההתמקצעות של הסטודנטים כאנשי מחקר. כדי לצייד את הסטודנטים בידע ובכלים לביצוע ולהבנת מחקר, נלמדים בצורה מעמיקה ושיטתית עקרונות החשיבה המדעית, שיטות מחקר כמותניות ואיכותניות וסטטיסטיקה. בית הספר מעמיד לרשות כל סטודנט מנחה המלווה את הסטודנט בכל שלבי המחקר. בסיום המחקר הסטודנט מגיש עבודת תזה ונבחן בפני ועדה. תוכנית הלימודים כוללת קורסי מחקר, סמינריונים, קורסי פרקטיקום וקורסים הייחודיים לכל מגמה. קבלת התואר מותנית בעמידה בכל דרישות ומטלות התואר, כולל כל חובות התזה וקבלת ציון על התזה.

מכסת השעות הנדרשת: 36 נ"ז בעבודה סוציאלית והגשת עבודת תזה.

משך הלימודים: שנתיים, עם אפשרות הארכה לשנה נוספת. הארכה לשנה שלישית תינתן רק למי שנמצא בשלבים מתקדמים של עבודת התזה, לא לצורך שמיעת קורסים אלא רק לצורך סיום כתיבת העבודה.

מרכיבי הציון הסופי: ציון עבודת התזה וההגנה על התזה (60%) + ציונים בקורסים (40%).

תלמידי מסלול א' (עם תזה) נדרשים ללמוד אנגלית לתואר שני (פרטים על מבחני המיון, רמות הקורסים שייקבעו והקריטריונים למתן פטור לזכאים ראו באתר היחידה לאנגלית כשפה זרה).

עבודות תזה ודיסרטציות שהוגשו בביה"ס לעבודה סוציאלית

מסלול בלי תזה (מסלול ב')

מטרת מסלול זה היא להקנות ידע תיאורטי ומיומנויות מקצועיות מתקדמות וייחודיות. תוכנית הלימודים כוללת קורסי מחקר, סמינריונים ופרקטיקומים וקורסים הייחודיים לכל מגמה.   

מכסת השעות הנדרשת: 48 נ"ז בעבודה סוציאלית.

משך הלימודים: שנתיים.

מרכיבי הציון הסופי: ציונים בקורסים (100%).

תלמידי מסלול ב' (בלי תזה) פטורים מלימודי אנגלית לתואר שני.

♦ סטודנטים לתואר שני מחויבים בדרישות ללימודי יסוד ביהדות כמפורט באתר בית הספר ללימודים מתקדמים ♦

מגמות ההתמחות

מגמה טיפוליתמגמה ייחודית שמטרתה להקנות מיומנויות טיפול מתקדמות לעובדים סוציאליים  בעלי ניסיון בתחום הטיפול. תוכנית הלימודים מורכבת מקורסים תיאורטיים, סמינרים תיאורטיים וסמינרים קליניים (פרקטיקומים). התוכנית מבוססת בעיקרה על הגישה הפסיכו דינאמית, ועל הפיתוחים שלה לאורך השנים, ומתמקדת באבחון, בהערכה ובטיפול לאורה של גישה זו. הקורסים השונים במגמה מתייחסים לעבודה טיפולית פרטנית עם מבוגרים, עם נוער ועם ילדים, עבודה טיפולית משפחתית ועבודה טיפולית קבוצתית. הלמידה מתקיימת הן ברמה התיאורטית והן ברמה הפרקטית, כאשר הלמידה הפרקטית נעשית בקבוצות קטנות. כמו כן, מושם דגש על קידום הזהות המקצועית של העובדים הסוציאליים כמטפלים. צוות המרצים במגמה הטיפולית כולל מרצים ומרצות ותיקים/ות המשלבים/ות בין הפרקטיקה לתיאוריה בעבודתם היומיומית ובהוראה.

מגמת ניהול וקהילהמגמה ייחודית המשלבת מיקוד והעמקה בשני עולמות ידע: ניהול וקהילה, הנגזרים מתחום ה"מאקרו פרקטיקה בעבודה סוציאלית". זהו תחום העוסק בהנעת שינויים חברתיים רחבים תוך התמקדות בהתערבויות מקצועיות מתוכננות בארגונים ובקהילות ובהשפעתן על המדיניות. תוכנית הלימודים מתמקדת בתיאוריות ובאסטרטגיות התערבות התורמות לפיתוח הזהות המקצועית ולפרקטיקה של העובדים הסוציאליים העוסקים בתחומים אלו או מעונייים/ות לעסוק בתחומים אלו, תוך יצירת אינטגרציה בין הניסיון והידע של הסטודנטים מעבודתם בשדה לבין החומר הנלמד. יתרה מכך, ניתן דגש על הקניית מיומנויות שיאפשרו לסטודנטים לנהל או לרכז ארגונים ותוכניות התערבות וליצור שינויים מתוכננים בקהילות ובמדיניות תוך הסתכלות עכשווית על הנעשה בארץ ובעולם בתחומים אלו.

מגמת שילוב אמצעים אומנותיים בטיפול *מגמה טיפולית ייחודית המכשירה עובדים סוציאליים בשילוב אומנויות בטיפול פרטני או קבוצתי תוך הקניית ידע תיאורטי ומעשי בתחום. הלימודים כוללים התנסות מעמיקה באמצעים אומנותיים שונים, כגון דרמה, צילום, ציור, ביבליותרפיה, מה שמאפשר חוויית לימודים מיוחדת המשלבת בין עולם התיאוריה לעולם המעשה. תוכנית הלימודים מורכבת מסמינריונים ופרקטיקומים, קורסים ייחודיים למגמה וקורסי מחקר. הלמידה היא בקבוצות קטנות תוך התנסות באמצעים האומנותיים. צוות המגמה כולל אנשי טיפול בעלי ניסיון בהוראה המשלבים אמצעים אומנותיים בפרקטיקה הטיפולית שלהם. המגמה אינה מכשירה מטפלים באומנות. *פתיחת המגמה מותנית במספר הנרשמים.

מגמה שיקומית-טיפוליתמגמה ייחודית המשלבת פיתוח מיומנויות טיפוליות עם המשגה והבנה תיאורטית בהקשרים של שיקום והחלמה בבריאות הנפש, מוגבלויות התפתחותיות ובריאות. המגמה מיועדת לעובדים סוציאליים העוסקים בעבודה טיפולית בתחומי שיקום והחלמה בבריאות הנפש, מוגבלויות התפתחותיות ובריאות. תוכנית הלימודים חושפת את הסטודנטים לגישות טיפול והתערבויות מגוונות, לגישות תיאורטיות עדכניות בתחומי המגמה ולחשיבה מחקרית ביקורתית. צוות המרצים והמרצות במגמה  הינו בעל ניסיון עשיר בעבודה בשטח, במחקר ובהוראה, ייחודיות המאפשרת חיבור משמעותי בין התיאוריה לפרקטיקה. מסיימי מגמה זו יכולים להגיש מועמדות לתוכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית ביחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית בבר-אילן בתנאים הבאים: 1. ניסיון של שנתיים בברה"ן במסגרת מרפאה/בית חולים. 2. במהלך תקופה זו המועמד יקבל הדרכה שבועית של עו"ס קליני או של פסיכולוג קליני.

מסלול ייעוץ, הדרכה וניהול

סטודנטים בארבע המגמות יכולים ללמוד במסלול ייעוץ, הדרכה וניהול לתפקיד מדריך ראש צוות. לשם כך יש ללמוד את הקורסים האלה כחלק מתוכנית הלימודים:

1. סמינריון בהדרכה

2. פרקטיקום בהדרכה

3. שני קורסים ממגמת ניהול וקהילה

הקבלה למסלול ייעוץ, הדרכה וניהול כוללת ריאיון ועמידה בכמה קריטריונים, כגון ותק וסוג הארגון שבו עובדים.