למידת חקר בתחום המוגבלויות
למידה סטנדרטית מכוונת את הלומד לתכנים מתוכננים מראש, כאלה שלמרצה יש ידע לגביהם. כמו כן אופן הלמידה כולל בעיקרו למידה פאסיבית של הקשבה וקריאה תוך השתתפות מסוימת ככל הניתן בלמידה קבוצתית.
למידת חקר היא גישה חינוכית של למידה פעילה המבוססת על עקרונות המחקר המדעי. מטרתה לפתח לימוד עצמאי. למידת חקר פעילה מפעילה מיומנויות חשיבה מדעיות ומעודדת חשיבה ביקורתית-טיעונית. היא מאפשרת לתלמידים להתחקות אחר עבודת המדענים ולהתנסות בתהליכי החקר והגילוי בעצמם (ויקיפדיה).
השתלמות ייחודית זו שואפת לאפשר ללומדים לבחור את סגנון הלמידה המתאים להם, לבחור את נושא הלמידה המעסיק אותם ולאפשר להנות מהיתרונות הן של למידה עצמאית והן של למידה קבוצתית.
הלמידה העצמאית והקבוצתית תעשה על סוגיות מתחום השיקום תוך הכרות עם כלים קיימים ועשיה בתחום זה. באופן זה ייהנו המשתלמים מלמידה תאורטית ומעשית ומלמידת עמיתים.
מטרת ההשתלמות
- לאפשר לעובדים סוציאליים מתחום המוגבלויות לחקור ולחלץ ידע חבוי בנושא המדויק לצרכים שלהם, לתחום העשייה והעניין שלהם.
- להקנות לסטודנטים כלים ללמידה עצמאית וחקר מעמיק של תופעות, התערבות במוגבלויות , כלים ועוד.
- לספק סביבה אקדמית וכלים מגוונים ללמידה אישית וקבוצתית יעילה ומקדמת.
- להפיץ את הידע שייאסף באמצעות פרסומים מקצועיים.
- מיומנויות חקר ויישומן בעבודה שוטפת.
אוכלוסית היעד
עובדים סוציאליים מתחומי המוגבלויות.
תוכני ההשתלמות
תוכנית הלימודים תכלול:
- למידת חקר עצמאית באמצעות כלים שיילמדו בכתה מהשדה המחקרי בתחום המוגבלויות
- הרצאות בכתה ללמידת כלים והדגמה באמצעות מחקרים ועשיה משדה המוגבלויות
- הצגת סוגיות והתקדמות בכתה
- מספר צמתים של מפגש אישי לליווי תהליך החקר האישי
תכנים מרכזיים:
- מיומנויות ניסוח שאלה
- מקורות לאיסוף מידעים
- אקוסיסטם של בירור מחקרי
- עקרונות המחקר המדעי
- דמות החוקר
- מערכי מחקר ושיטות מחקר איכותניות וכמותיות
- התיווך כהזדמנות: פישוט לשוני, תקשורת חליפית תומכת, תרגום
- ביקורת מוגבלויות
- אתיקה
- הפצה ויישום ידע
*כל התכנים המחקריים יילמדו באוריינטציה לעולם התוכן של שיקום ומוגבלויות