תרומתם של משתנים אישיותיים, יחס כלפי בעלי חיים והיקף ההתנדבות לתפיסת העתיד של בני נוער וצעירים המתנדבים במרכז לרכיבה טיפולית בישראל

סטודנט/ית
חדד שושנה
שנה
2019
תואר
MA
תקציר

המחקר הנוכחי נערך במרכז לרכיבה טיפולית בישראל בקרב בני נוער וצעירים מתנדבים, ומטרתו לבחון את הקשר שבין משתנים אישיותיים (הערכה עצמית ותחושת שליטה בחיים), היקף התנדבות, ויחס כלפי בעלי חיים לבין תפיסת העתיד. מחקרים שונים התייחסו לקשר שבין משתנים אלה לבין תפיסת העתיד של בני נוער וצעירים מתנדבים (הדר, 2010; Dunick, 2010).

שלב הבגרות המתהווה (Emerging Adulthood), הוגדר כשלב התפתחות מובחן של צעירים בגילאי 18-19 על-ידי ארנט (Arnett, 2000, 2014),  חלק מהתפתחות  הצעירים קשור גם לפיתוח תפיסת עתיד בריאה (Zeira & Dekel, 2005) המושפעת, בין השאר, ממעורבות בקהילה אשר יכולה לבוא לידי ביטוי ע"י התנדבות בקהילה (Peterson, Speer, & McMillan, 2008; Zanbar, Kaniasty, & Ben-Tzur, 2018). בכדי שהתפתחות זו תהיה תקינה, על הצעירים להאמין ביכולתם להשפיע על עתידם, וכן להיות בעלי שאיפות ותכניות לגבי עתידם (Zeira & Dekel, 2005). כאמור, להתנדבות עשויה להיות השפעה חיובית על תפיסת העתיד של הצעירים. במחקר השתתפו 126 מתנדבים בגילאי 16-21. משתתפי המחקר מילאו שאלונים בהתייחס למשתנים השונים. בנוגע למשתנה התלוי, תפיסת עתיד, המתנדבים השיבו לשאלון שנבנה באמצעות התאמה של שני שאלונים: האחד, שאלון "העתיד שלי" (Zeira & Dekel, 2005)  והשני, שאלון Future Expectations Scale for Adolescents שפותח על-ידי מק'ווירטר ומק'ווירטר (McWhirter & McWhirter, 2008). בנוגע למשתנים הבלתי-תלויים, המתנדבים השיבו לשאלון דמוגרפי שהורכב משאלות פתוחות, לרבות ביחס להיקף ההתנדבות. בנוסף, המתנדבים השיבו לשאלון ההערכה העצמית שפותח על-ידי רוזנברג (Rosenberg, 1965). באשר לתחושת השליטה בחיים, המתנדבים מילאו את שאלון תחושת השליטה, לפי הכלי שפותח על-ידי פרלין וסקולר (Pearlin & Schooler, 1978). היחס כלפי בעלי החיים נמדד באמצעות הכלי שפותח על-ידי טמפלר, סולטר, דיקי, בולדווין ו-ולנבר (Templer, Salter, Dickey, Baldwin, & Velenber, 1981).

לצורך בדיקת השערות המחקר המתייחסות לקשרים בין המשתנים, בוצעו מבחני פירסון, המאפשרים למצוא קשר בין המשתנים הבלתי תלויים לבין המשתנה התלוי. כדי לבדוק אלה מבין המשתנים הם בעלי התרומה הגבוהה ביותר ומהי התרומה המשותפת שלהם על המשתנה התלוי בוצעו מבחני רגרסיה. במחקר זה נמצא, כי יש קשר חיובי בין המשתנים האישיותיים (הערכה עצמית ותחושת שליטה בחיים) לבין תפיסת עתיד המתנדב. בנוסף נמצא שקיים קשר חיובי בין יחס כלפי בעלי חיים לבין תפיסת עתיד המתנדב. מנגד, לא נמצא קשר בין היקף ההתנדבות לבין תפיסת עתיד המתנדב.

למחקר תרומה תיאורטית ויישומית. ברמה התיאורטית, המטרה הייתה להרחיב את גוף הידע בנושא,  ובמיוחד לאור חשיבות הולכת וגוברת בספרות לתחום זה. ברמה היישומית, יש לציין כי לא התקיים בעבר מחקר הבוחן את מודל המחקר הנוכחי בחוות טיפוליות. תרומתם של המשתנים הבלתי-תלויים שנכללו במחקר זה לתפיסת העתיד של בני נוער וצעירים מתנדבים בחוות טיפוליות,  מאפשרת לנו להעניק המלצות יישומיות לארגונים השונים בתחום.

תאריך עדכון אחרון : 07/01/2020