תפיסות של גברים שנכחו במופע חשפנות ביחס לתופעת החשפנות
חשפנות קיימת מקדמת דנא וידועה בעיקר כמופע במסגרתו נשים רוקדות בעירום בפני גברים תמורת תשלום. הספרות המחקרית בנושא מופעי חשפנות עוסקת רבות בניתוח חוויותיהן של הנשים החשפניות והרקע ממנו הם מגיעות, בעוד שהמחקר אודות הגברים כלקוחות דל למדי. המחקר אודות הגברים עוסק בעיקרו במאפייני הלקוחות, במניעים שלהם לצרוך חשפנות, באופנים בהם הם עושים זאת ובאופי היחסים בינם לבין החשפניות. ישנם מחקרים אחדים העוסקים בתפיסות של הלקוחות ביחס למופע החשפנות, אך בישראל נושא זה טרם נחקר.
המחקר הנוכחי נועד למלא פער תיאורטי זה באמצעות ניתוח תפיסות של גברים שנכחו במופע חשפנות ביחס לתופעת החשפנות. המחקר מתמקד בשאלות הבאות: כיצד תופסים הגברים את עצמם כלקוחות של חשפנות?; כיצד תופסים הגברים את דמות החשפנית?; וכיצד תופסים הגברים את תופעת החשפנות בכללותה?
במחקר השתתפו 10 גברים ישראלים בגילאי 26-41 אשר נכחו במופע חשפנות אחד או יותר. המחקר נערך בשיטה איכותנית פנומנולוגית, באמצעות ראיון חצי מובנה. ניתוח הנתונים נעשה בשיטה פנומנולוגית תיאורטית (Descriptive Phenomenology).
במחקר זוהו מספר תמות באשר לשלושת שאלות המחקר. בהצגת המרואיינים את חוויתם האישית, הם תיארו את החלטה לצפות במופע החשפנות ככזו שהתקבלה במסגרת קבוצתית. לצד זאת תיארו קשת של רגשות, ביניהן מבוכה אשר תוארה כתחושה מרכזית בחוויתם. כמו כן, המרואיינים הגדירו את המרחק הפיזי בינם לבין החשפנית כמסמן את גבולות המרחב האישי שלהם ואת גבולות המוסר שלהם בתוך הסיטואציה. ביחס לדמות החשפנית, המרואיינים נעו בין הכרה בנסיבות חייה של החשפנית כמשפיעים על כניסתה לעולם החשפנות, לבין הצגתה כאשה בעלת חופש בחירה שעוסקת בחשפנות מתוך בחירה מודעת בשל יתרונותיה: הרווח הכלכלי, הביטוי האישי שהיא מאפשרת והיותה מרחב מעצים עבור החשפנית. ביחס לתופעה בכללותה, המרואיינים הציגו מגוון מניעים לצריכת החשפנות ביניהם קיומם של צרכים פיזיים, רגשיים וחברתיים. הרצון לבלות בחברה במרחב שונה מהרגיל הוצג כמניע מרכזי על ידם. האינטראקציה בין החשפנית ללקוח תוארה כעסקה כלכלית, ואילו החשפנות הושוותה למקצועות אחרים בטענה שאינה שונה במידת הניצול המתקיים בה. לבסוף, המרואיינים תיארו את החשפנות ביחס לתופעת הזנות ונעו על רצף שבין שוני בין התופעות והתייחסות לחשפנות כריקוד חושני גרידא, לבין הדימיון בין התופעות בהיותן עוסקות במכירת הגוף תמורת תשלום.
הדיון מתמקד בניסיון להסביר שלוש סוגיות מרכזיות שעלו בממצאים. הראשונה עוסקת במניעי הגברים תוך התמקדות במופע החשפנות כמרחב המאפשר להם לחזק את זהותם הגברית ולחוש שייכות למגדר הגברי. הסוגייה השניה עוסקת בהבנת רגשותיהם של המרואיינים בעת המופע ואילו הסוגייה השלישית עוסקת בניסיון להבין את האופן בו הם תופסים את דמות החשפנית דרך המושגים גורל ובחירה. לבסוף מוצעת הסתכלות כוללת על הממצאים דרך תיאוריה העוסקת בגבריות, אחריות ודיסוננס קוגנטיבי. נקודת מבטם של הגברים אודות התופעה הנגלית ממחקר זה מסייעת בהבנה הוליסטית של תופעת החשפנות על כלל שחקניה.
תאריך עדכון אחרון : 07/01/2020