צמיחה אישית של אמהות בעקבות מעבר ילדיהן לכיתה א': תרומתם של משתנים אישיים, סביבתיים ותפיסתיים של האם ומאפיינים התנהגותיים של הילד.

סטודנט/ית
זסלבסקי-שובה לובה (ליובוב)
שנה
2015
תואר
MA
תקציר

מעבר ילד/ה לכיתה א' הוא מעבר חיים התפתחותי, הכרוך מעצם טבעו בדחק. המחקרים שנערכו עד כה הדגישו את חשיבות ההורים ובפרט האמהות, לתהליך מוצלח של הסתגלות אקדמית, רגשית וחברתית של הילד למעבר חיים זה, אך לא התייחסו לאופן בו המעבר המשמעותי בחייו של הילד עשוי להוות הזדמנות לתהליכים של צמיחה והתפתחות גם אצל אמו.

המחקר הנוכחי מתבסס על המודל התיאורטי של הפסיכולוגיה החיובית (Tedeschi & Calhoun, 2004) ובוחן ראשית,  האם הדחק הכרוך במעבר ילד/ה לכיתה א' עשוי להוביל לאורך זמן לצמיחה אישית של האם ושנית, אלו משתנים אישיים, סביבתיים, תפיסתיים והתנהגותיים של האם ואלו מאפיינים של הילד עשויים להוביל לתהליך זה של צמיחה, כמו גם האם תמיכה חברתית עשויה למתן את הקשר בין תפיסת הדחק באופן כללי ותפיסת הילד כקשה באופן ספציפי לבין הצמיחה האישית.

משתתפות המחקר הן 151 אמהות, שהתנאי להשתתפותן היה שילדן עלה לכיתה א' בשנת הלימודים בה נערך המחקר ושחלפו לפחות חודשיים מתחילת שנת הלימודים , אך לא יותר מעשרה חודשים – מועד סיום שנת הלימודים בבתי הספר היסודיים. הנשים נדגמו באמצעות דגימת נוחות ובשיטת "כדור השלג".  לאחר שנתנו הסכמתן להשתתף במחקר, התבקשו האמהות למלא שאלונים מובנים (ערך עצמי, תמיכה חברתית, תפיסת דחק, קבלה – דחייה הורית, תפיסת הילד כקשה, מקומו של הילד בסדר הלידה צמיחה אישית ומשתני רקע ).

הממצאים שהתקבלו במחקר זה, נותנים בראש ובראשונה  תיקוף לכך שהמעבר של ילד/ה לכיתה א' טומן בתוכו פוטנציאל לצמיחה אישית של אם הילד.  בנוסף נמצא  כי הן מאפיינים של האם והן מאפיינים של הילד מנבאים את הצמיחה האישית של האם. באופן ספציפי נמצא כי ככל שהאם צעירה יותר וככל שהיא פחות משכילה כך הצמיחה האישית שלה גבוהה יותר, כמו כן נמצא כי ככל שהילד מאופיין יותר כ "ילד קשה" כך הצמיחה האישית של האם גבוהה יותר.

התמיכה החברתית לא נמצאה קשורה בקשר ישיר לצמיחה האישית של האם, אך נמצא כי היא ממתנת את הקשר בין תפיסת הילד כקשה לבין הצמיחה האישית כך שבקרב

אמהות שנהנו מתמיכה חברתית גבוהה ככל שהילד היה מאופיין כיותר קשה כך הצמיחה האישית הייתה גבוהה יותר.

ברמה הפרקטית ניתן יהיה להשתמש בממצאי המחקר כדי לפתח התערבויות מניעתיות ואקטואליות עם אמהות על רקע המעבר של ילדיהן לכיתה א'. התערבויות אלו תצטרכנה להתייחס ליחסי הגומלין בין מאפייני האם והילד, כמו גם לתפקיד הממתן של התמיכה החברתית של האם.

תאריך עדכון אחרון : 10/11/2019