תרפיה חברתית לילדים - פרטנית וכיתתית

"הייתי מלכת הכיתה, ילדה שעפה על עצמה. התנהגתי לא יפה לילדים... ההורים והמורה כעסו עלי והחלטתי לחזור להיות ילדה טובה ואז בבת אחת כל הילדים בכיתה החרימו אותי. הרגשתי שזה סוף העולם".

מה גרם לשינוי כה קיצוני מצד חבריה?  המטפל המודע לאפיונים הייחודיים של גיל החביון משתמש במצב זה בגישת "הטיפול במעטפות". באמצעותה מתאפשר לילדה להבין את הסיבה לדחייתה. הילדים בגיל זה עוברים שלב התפתחותי, שבו הם נעים מעמדת "אני" לעמדת "אנחנו". לרוב, הבחירה בעמדת "אני" מובילה לדחייה חברתית.

"אבל אני לא מבינה, אני הרי  אותה ילדה, ולא שיניתי כלום בהתנהגות", התפלאה הילדה כאשר התחולל שינוי מהיר במצבה החברתי, אז מה השתנה?

נקודת המבט שלה השתנתה. כעת היא מבינה שעמדת "אנחנו" מובילה להשתלבות בכיתה, ושבידה האפשרות לבחור בין שתי העמדות.

תוכנית ההשתלמות 'תרפיה חברתית לילדים - פרטנית וכיתתית' מתמקדת בהרחבת זווית הראייה של הלומדים בנוגע להתפתחות החברתית של ילדים. התוכנית נבנתה על בסיס מחקר חלוצי, שמצא כי ילדים בגיל החביון (גילאי בית ספר יסודי) מפתחים בשלב זה את העצמי החברתי – קבוצתי – ה"אנחנו". היבט התפתחותי זה נותן זווית ראייה חדשה להבנת תופעות המאפיינות את הגיל, כגון: חרמות, היררכיה חברתית, סכסוכים חברתיים, הפרעות משמעת, נורמות והתנהגויות שליליות ועוד. בניגוד לתפיסות המקובלות המצביעות על כשל או על פסיכופתולוגיה בתופעות אלה, הגישה בתוכנית זו, לאור המחקר, רואה בהן שלב התפתחותי טבעי. בהתאם לכך פותחו כלי התערבות  חדשניים המטפלים בילדים ובמעגלים השונים הסובבים אותם: הורים, מורים וצוותים חינוכיים וטיפוליים. 

מטרות ההשתלמות

להכשיר מנחים לטפל בילדים (גילאי 6-12) הסובלים מקשיים חברתיים, הן בטיפול פרטני במסגרת קליניקה והן בהתערבות מניעתית כיתתית במסגרות חינוכיות פורמליות.

אוכלוסיית היעד

ההשתלמות מיועדת למטפלים ולמטפלות מתחומי העבודה הסוציאלית, הפסיכולוגיה, טיפול בהבעה ויצירה, ויעוץ חינוכי.

מבנה ההשתלמות

ההשתלמות מורכבת מלימודים עיוניים ומהכשרה מעשית במסגרת פרקטיקום הכוללת שלושה רכיבים: א. התנסות בטיפול פרטני בילדים על פי "טיפול במעטפות" . ב. התנסות בהתערבות כיתתית בתוכנית "מאני-לאנחנו" – שיטה להתערבות מניעתית וטיפול בכיתות שלמות לשיפור אקלים חברתי ובתוך כך, טיפול במצבי דחייה חברתית. ג. התנסות בהנחיית דיון סביב סיפורים בשיטת "לגעת בסיפור הפנימי", כדי לפתח מודעות רגשית למצבי דחיה חברתית ולחזק את כוחות ההתמודדות.

תכנית הלימודים

  • יחידה ראשונה: בה יינתן ידע נרחב על תיאוריות ומחקרים התפתחותיים של ילדים בגיל בית הספר היסודי (שלב החביון). הכרת תופעות חברתיות שונות בהיבט התפתחותי בשלב החביון כגון: חרם/נידוי/הדרה; דחייה מגדרית; חוסר באמפתיה בינאישית; התחזקות מוסריות חברתית וירידה במוסריות על פי אמות המידה של המבוגרים; התגברות של נורמות חברתיות שליליות; אלימות ובריונות; היררכיה חברתית; ניגוח חברתי של סמכות מורים; יריבות בין כיתות ועוד.
  • יחידה שניה: נלמד שתי שיטות טיפול חברתיות - פרטנית וכיתתית: שיטת הטיפול באופן הפרטני מכונה: "טיפול במעטפות" ושיטת התערבות כיתתית - "מאני לאנחנו". כמו כן יילמדו  עקרונות בהדרכת הורים ובהדרכת מורים לשם התערבות במצבים חברתיים שונים.
  • יחידה שלישית: הינה למידה סדנאית: "לגעת בסיפור הפנימי" המתמקדת בעיבוד סיפורים אישיים העוסקים בחוויות חברתיות מתקופת הילדות.
  • יחידה רביעית: פרקטיקום שיוקדש להצגת מקרים, הדגמה, ניתוח ודיון.