פסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית בשילוב טכנולוגיות מתקדמות CBTech

ראש התוכנית: רעות קאפח

תאריך פתיחת שנה"ל תשפ"ה: 4.11.24


ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה (2024-2025) הסתיימה


פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) היא טיפול ממוקד מטרה, מבוסס מחקר, שמתמקד בבעיות המתרחשות בהווה. טיפול CBT עוסק בדפוסי החשיבה ודפוסי ההתנהגות של המטופל. הוא שם דגש על מחשבות, תחושות, רגשות והתנהגויות כגורמים המשמרים את הבעיה. הטיפול יוצא מתוך הנחה שדפוסי חשיבה מזיקים, התנהגויות לא מועילות ותחושות בלתי מסתגלות מובילים ליצירת מצוקה בקרב המטופלים. בנוסף,  זיהוי ושינוי בדפוסים אלו עשוי לשפר את רווחתו של האדם.

בבסיס הטיפול שלוש תיאוריות פסיכולוגיות מרכזיות: התיאוריה ההתנהגותית שראשיתה בתאוריות הלמידה, התיאוריה הקוגניטיבית ששורשיה בשנות השישים, והפסיכולוגיה הבודהיסטית העושה שילוב בין תפיסות בודהיסטיות לתפיסות מערביות כאמצעי לטיפול במצבים רגשיים.

בעשורים האחרונים הפכה הטכנולוגיה לחלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו. היא משולבת, בעבודה, בתקשורת, בלימודים ובחיי היום יום שלנו באופנים שנים ומגוונים. בעולם הטיפול והרווחה הנפשית הטכנולוגיה נחקרת ומשתלבת החל משנות התשעים של המאה הקודמת, כאשר בעשור האחרון התחום מתפתח ומקדם מקצב מהיר.

למידע נוסף על התוכנית שלחו לנו הודעה דרך דף צור קשר

מטרות התוכנית 

מטרת התוכנית הנה הקניית ידע תיאורטי ומעשי רחב ומעמיק למטפלים על פי הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית תוך התמקדות בטכניקות וגישות טיפול חדשניות המשלבות טכנולוגיות שונות ביניהם: מציאות מדומה, מציאות רבודה, ביופידבק, בינה מלאכותית, אפליקציות טיפוליות וטיפול מקוון.

אוכלוסיית היעד

  • עובדים סוציאליים בעלי תואר שני
  • פסיכולוגים, מומחים או מתמחים בהתמחות פעילה
  • קרימינולוגים קליניים
  • פסיכיאטרים מומחים או מתמחים טיפולית
  • מטפלים באומנות בעלי תואר שני ממוסד מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה

- נדרשות שתי שנות ניסיון בעבודה טיפולית

- לצורך קבלה לתוכנית יש לעבור ראיון אישי

מבנה התוכנית

התוכנית הנה דו-שנתית. הלימודים יתקיימו אחת לשבוע, בימי  שני בשעות 14:30 - 19:45, סה"כ 360 שעות שנתיות ו-50 שעות הדרכה.

בכל אחת מהשנים ירכשו התלמידים הכשרה תיאורטית לצד פרקטיקום מעשי. ההכשרה התיאורטית תינתן ע"י מיטב המרצים והמטפלים העוסקים בתחום. הפרקטיקום יינתן בקבוצות קטנות במטרה לסייע לחבר בין התיאוריה לחדר הטיפול. הפרקטיקום יתקיים בשעה האחרונה ביום הלימודים. קבוצות הפרקטיקום יונחו ע"י מדריכים מיומנים ומוסמכים בתחום. 

מסלול התמחות: במסגרת התוכנית תינתן אפשרות להתמחות בתחום הטראומה ו/או מציאות מדומה באמצעות פרקטיקום במרפאות בר-אילן בקמפוס האוניברסיטה. 

תוכנית הלימודים

בשנה א' נפתח במבוא ועיגון התיאוריות המרכזיות ומושגים מרכזים בגישה. בנוסף, נתמקד בתהליכי המשגה, הגדרת מטרות טיפוליות ויעדים ארוכי וקצרי טווח, בניית תוכנית טיפוליות, ניטור תהליכים ומדידת תוצאות תוך העמקת הידע הטיפולי בהפרעות חרדה ודיכאון. לאורך השנה נכיר ונתנסה עם טכנולוגיות ממוחשבות (VR, VE, AI  ועוד), ונבין את חשיבותן וכוחן  בתוך הטיפול.

בשנה ב' נעמיק בתוכניות טיפוליות מבוססות מחקר בהפרעות שונות, כאשר יינתן דגש לתחום הטיפול בטראומה. בנוסף, נעמיק בגישות הגל השלישי בCBT (סכמה תרפיה, מיינדפולנס, DBT, ACT ועוד). כמו כן, נתנסה ונעמיק בשילוב טכנולוגיות בטיפול: מציאות מדומה, מציאות רבודה, אינטרנט ובינה מלאכותית. 

* התוכנית נתונה לשינויים

סגל ההוראה

גלית גורן גלעד, פסיכולוגית קלינית, מומחית בטיפול קוגניטיבי התנהגותי וסכמה תרפיה; מטפלת בזוגות וביחידים; עורכת ספרי פרוזה וספרי פסיכולוגיה (בין היתר: "בית לנפש" מאת יעקב מטרי ו"לומדים זוגיות" מאת זיוית אברמסון); כמו כן השתתפה בכתיבת הספר "הלא ידוע המשפחתי" יחד עם ד"ר אביבה מזור, לשעבר יו"ר האגודה לטיפול משפחתי.

ד"ר נצח גורן, פסיכולוג רפואי מומחה, בוגר בית הספר למדעי ההתנהגות באוניברסיטת מלבורן, אוסטרליה, שם התמחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), תוך התמקדות בשלושה ענפים מרכזיים: הפרעות חרדה ודיכאון, התמודדות עם מחלות וכאב כרוני וגמילה ממריחואנה; עסק בטיפול, כפסיכולוג מוביל ב -Southland Medical Centre, וב- Austin-Hospital; כיום, בנוסף לפעילותו הענפה במכון לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי לטיפול בהפרעות חרדה וכאב כרוני, מטפל במרפאת הכאב בטיפול פרטני ומנחה קבוצות להתמודדות עם כאב כרוני; בנוסף, מטפל בהפרעות חרדה ביחידה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי בבית החולים איכילוב; שימש כמדען בכיר (Senior Research Fellow) ב-Australian Drug Foundation, בתפקידו זה חקר ופרסם מאמרים רבים, דו"חות ממשלתיים וספרים בנושאים הקשורים לסמים ואלכוהול; נושאי מחקר נוספים כוללים: הפרעות חרדה, הפרעות אישיות, היבטים פסיכולוגיים של הפרעות כאב וסרטן והתנהגויות מסוכנות (שימוש בסמים ואלכוהול, נהיגה מסוכנת ועוד); מרצה ומייעץ לפורומים שונים, כגון אוניברסיטאות ומכללות, הקהל הרחב וארגוניים עסקיים וממשלתיים.

שרון גרינברג, פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה; מוסמכת בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי לילדים, מתבגרים ומבוגרים; טיפלה והדריכה במשרד הבריאות, במרפאות לבריאות הנפש וביחידה לקשב וריכוז, במרכז הרפואי גהה ובמסגרות טיפוליות נוספות בארץ ובאוסטרליה; מייסדת שותפה של מרכז שי-רני לטיפול קוגניטיבי התנהגותי בכפר יונה, רעננה וחדרה.

פרופ' רחל דקלפרופ' מן המניין בבה"ס לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת בר-אילן; משנת 2015, מובילה ומנהלת את הקליניקה המציעה התערבות זוגית כאשר אחד מבני הזוג סובל ממצוקה פוסט טראומטית; לאורך יותר משני עשורים עוסקת במחקר על ההשלכות של מגוון אירועים טראומטיים על הנחשפים הישירים, על משפחותיהם ועל אנשי בריאות הנפש המעניקים סיוע לאוכלוסיות אלו; חברה במרכז המצוינות בנושא טראומה המונית (I-Core Center of Excellence); פרסמה מעל למאה ועשרים מאמרים ופרקים מקצועיים והנחתה עשרות סטודנטים לתארים מתקדמים.

יובל הבר, פסיכולוג חינוכי מומחה (MA פסיכולוגיה קלינית), מייסד ומנהל קהילה וכנסים מקצועיים של "השלישי המלאכותי- בינה מלאכותית פוגשת את בריאות הנפש"; מטפל בקליניקה פרטית, יועץ ומנחה; חוקר תהליכים בחברה הישראלית ובחיבורים שבין אדם, חברה ובינה מלאכותית.

ד"ר אלעד לבנה, פסיכולוג קליני מומחה-מדריך, מטפל בילדים, במתבגרים ובמבוגרים בגישה אינטגרטיבית; ראש תוכנית ההתמחות הקלינית במרכז "הדספייס" לטיפול ממוקד בבני-נוער ובצעירים; משמש כיושב ראש הסניף הישראלי של ACBS (ארגון הגג העולמי של-ACT גישת הטיפול בקבלה ומחויבות); מחקריו עוסקים בתחום הprocess research– בפסיכותרפיה, בעיקר באפקט של התערבויות המטפל על תוצאות הפגישה והטיפול.

שירלי לוין בלייברג, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, מטפלת CBT מומחית, ונמצאת בתהליכי הסמכה להדרכה; מטפלת ב- EMDR וביופידבק; בעלת ניסיון של למעלה מ-20 שנה בעבודה עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מקשיים משמעותיים סביב הפרעות חרדה שונות, OCD, קשיי ויסות, מיומנויות חברתיות, דיכאון וכן באנשים הסובלים מפוסט-טראומה ואובדן; מנהלת שותפה במרכז שי-רני רעננה.

ד"ר סרג'יו מרצ'בסקי, פסיכיאטר, מומחה ומדריך CBT שנים רבות; עבד בשירות הציבורי למעלה מ-40 שנה, בין היתר ניהל מעון אשפוזי לגמילה מאלכוהול, מחלקת מיון בבאר יעקב, יחידה למחקרים קליניים בבאר יעקב וניהול מחלקת טיפול יום בבאר יעקב; מלמד קורסי CBT, בתכנית הפסיכותרפיה בתל השומר, במכון פסגות, בבית ספר ל-CBT פרט משפחה וקהילה, בבית ספר המרכזי לעבודה סוציאלית, בבית ספר לאחיות במרכז רפואי תל אביב, וטיפול תרופתי בהתמכרויות בבית ספר ללימודי המשך באוניברסיטת תל אביב; ספרו "רגשות מערכת הפעלה" נכתב אודות וויסות רגשי.

מיכל סניצקי, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית; מומחית בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, ביופידבק וPE-; מטפלת בילדים, מתבגרים ומבוגרים המתמודדים עם השפעות של טראומה, חרדה, דיכאון ו- OCD; מנהלת שותפה במרכז שי-רני.

ד"ר יובל עודד, פסיכולוג, נוירופסיכולוג ופסיכופיזיולוג קליני המתמחה בטיפול במצבי לחץ קיצוניים; המייסד והמנהל של מרפאות המשלבות טיפולים פסיכולוגיים קוגניטיביים התנהגותיים, וביופידבק, נוירופידבק ומיינדפולנס; מייסד Psy-Phi, חברה הפועלת מאז 1999 ומפעילה מספר פרויקטים ייחודיים כגון חדר הכושר המנטלי שנבחר לאמן יחידות מובחרות בצה"ל, טייסי קרב, צוללנים, מנהלים ואנשי צוות רפואיים כדי להשיג ולשמור על ביצועים אופטימליים תחת לחץ; בעבר שימש יועץ למשרד ההגנה הצרפתי, צבא ארה"ב וגופים באירופה בנושא שיפור ביצועים תחת לחץ בעזרת ביופידבק וטכניקות לחיסון בפני לחצים; בעשרים השנים האחרונות פיתח שיטת טיפול ™CBT-BF- שיטה המשלבת בין קשיבות (מיינדפולנס), טיפול קוגניטיבי וביופידבק; בעבודת הדוקטורט פיתח מדדים פיזיולוגיים (מרקרים) ייחודיים לסטרס ושיטה זו היא הראשונה בעולם המשלבת ניטור של מדדים אלה. עד כה הוכשרו בשיטה בישראל כ-1500 מטפלים וכיום נערכות גם הכשרות באירופה ובארה"ב. 

רות פלס, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית, פסיכותרפיסטית בגישה פסיכואנליטית; מומחית ומדריכה בטיפול דיאלקטי התנהגותי,DBT , ועוסקת במיינדפולנס; עבדה במרפאה לבריאות הנפש במרכז הרפואי באר יעקב - נס ציונה ובאופן פרטי במכון "דרכים" ברחובות; עוסקת בטיפול בצעירים, במבוגרים ובהדרכת הורים. 

פרופ' שרה פרידמן, ראש ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן; בהכשרתה פסיכולוגית קלינית מהמכון הפסיכיאטרי, אוניברסיטת לונדון; בישראל, הוכשרה כעובדת סוציאלית; ייסדה וניהלה את היחידה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי במחלקה הפסיכיאטרית, במרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה, ירושלים; עמדה בראש תוכנית הכשרה דו-שנתית בטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) לאנשי מקצוע בבריאות הנפש; מחקריה מתמקדים במהלך ובהתפתחות של הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) וב- PTSD בעקבות אירועי טרור, כמו גם בשימוש ב-CBT כהתערבות מוקדמת בטיפול ב-PTSD ובטיפול במציאות מדומה לסובלים מPTSD-; משמשת כיו"ר המרכז הישראלי לחקר לחץ טראומטי ( .(ISTSR

רעות קאפח, דוקטורנטית לעבודה סוציאלית. בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית; מדריכה מוסמכת בע"ס ומטעם איט"ה; מומחית בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית ועבודה סוציאלית, מטפלת בשילוב כלים אומנותיים בטיפול, ומומחית בהדרכת הורים; ריכזה והייתה שותפה בהקמת יחידה טיפולית לילדים ונוער בגישת CBT במרפאה לבריאות הנפש ביה"ח הפסיכיאטרי באר יעקוב-נס ציונה; בעלת קליניקה פרטית לילדים נוער וצעירים; מטפלת וחוקרת בתחום טכנולוגיית מציאות מדומה, טיפול נפשי, ילדים ובני נוער.

ענבל רויטמן מאור, פסיכולוגית קלינית מומחית; בעלת ניסיון של למעלה מ-17 שנה בטיפול פסיכולוגי פרטני, הדרכת הורים, הדרכת סטודנטים לתואר שני והנחיית קבוצות; מאמנת אישית וזוגית מטעם איק"א; התמקצעה בטיפול ביופידבק, DBT ומציאות מדומה.

ד"ר יעל שובל צוקרמן, חברת סגל ביה"ס לעבודה סוציאלית בבר-אילן, ראש התוכנית לתואר ראשון ומסלול קצינות נפגעים במסלול לתואר שני לבעלי תארים אחרים.

מטלות

  • נוכחות חובה.
  • קריאה שבועית עפ"י הנחיית המרצה.
  • כתיבת הצגת מקרה על פי עקרונות המשגת מקרה בגישה קוגניטיבית, תוגש בכתב למדריך בתוכנית ההכשרה ותוצג באופן פרונטלי במסגרת תכנית ההכשרה. 
  • מינימום 6 מקרים טיפוליים, ניתן לכלול עד שני טיפולים קבוצתיים במניין 6 המקרים הנדרשים.
  • 50 שעות טיפול תחת הדרכה.

שכר לימוד

מרכיבי שכר הלימוד: 25,400 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה

שנה א': 13,000 ₪ + 200 ₪ דמי הרשמה
שנה ב': 12,400 ₪ 

המתקבלים ישלמו מקדמה של 25% משכר הלימוד של השנה הראשונה.

שכר הלימוד יתחלק לארבעה תשלומים צמודים למדד יוקר המחייה, יולי מידי שנה.

למידע נוסף על התוכנית שלחו לנו הודעה דרך דף צור קשר

 gradhat

לעומדים בהצלחה בדרישות התוכנית תוענק תעודה המאשרת סיום לימודים בתוכנית לפסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית בשילוב טכנולוגיות מתקדמות CBTech, מטעם היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספלד, אוניברסיטת בר-אילן.

 hand-emoji

התוכנית מאושרת ע"י איט"ה, האגודה הישראלית לטיפול התנהגותי קוגניטיבי. 

 hand-emoji

סטודנטים המעוניינים בהכרה של איגוד הפסיכותרפיה הקוגניטיבית העולמית (EABCT) יוכלו לפנות באופן עצמאי לאיגוד.